Svar: Skemad og døgnrytme 6 måneder
20. august 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter faktisk er i stand til at falde i søvn i løbet af 5-10 minutter, når du putter hende senere og sidder hos hende, nogle gange læser en bog højt. Det lyder som et rigtig godt putteritual, og det fungerer naturligt for alle! Det er jo en helt anden måde det foregår på nu end tidligere, og der er ingen tvivl om at jeres datter er langt mere tryg ved at sove, og at I alle er langt mindre frustrerede.
Det gennemsnitlige søvnbehov når man er 4 år gammel er ca. 11.5 times søvn i døgnet og disse timer ligger normalt om natten, da de fleste børn i denne alder ikke længere sover til middag. Det betyder, at de fleste børn f.eks. har brug for at sove fra kl 19.30-20 og stå op kl. ca. 07... Jeres datter sover lige nu fra klokken er ca. 21-21.30 og I fortæller, at hendes søvnbehov altid har været mindre end gennemsnittet. At hun starter dagen omkring kl 07-07.30 lyder derfor ikke helt forkert i forhold til det I beskriver... I kan dog godt forsøge at putte hende gradvist tidligere. I skal gøre det langsomt og over mange aftener og gennem flere uger. Ligesom I er gået fra kl 22 til kl 21.30, så kan I gradvist nærme jer kl 21 og måske derfra nå til kl 20.45 og 20.30, som måske vil være hendes puttetidspunkt fremadrettet - alt efter hvornår hendes dag begynder og hvordan hun virker til at trives bedst.
Det er vigtigt, at tage hensyn til, at hun nok har en sen søvnfase, at hun er det det man kalder for en lille ugle. Hos vokse taler man om A og B mennesker, hos børn kalder man det lærker og ugler:
Lærkerne er de morgenfriske A-mennesker. De falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har rigtig svært ved at koncentrere sig om aftenen, og de vil rigtig gerne i seng. Morgenen er derimod deres bedste tid på dagen. De vågner tidligt, de er udhvilede og aktive, føler sig friske og elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte allerede kl 05...
Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der leger de rigtig godt, de har slet ikke lyst til at komme i seng... Morgenen er derimod svær, for her er de rigtig trætte og ofte kommer man derfor let til at diskutere alt omkring påklædning, morgenmad osv. for morgenen er bare ikke deres bedste tid på dagen...
Vores samfund er indrettet sådan, at vi helt skal kunne stå op i god tid om morgenen og være klar til dagen - med alle de udfordringer og opgaver, som dagen nu bringer. Og derfor er det nødvendigt, at vores børn kommer nogenlunde tidligt i seng, så de kan nå at få en vis mængde søvn før dagen kalder.. Men hvis jeres datter er en ugle, så er det naturligt begrænset, hvor tidligt I kan putte hende, og det er her derfor langt bedre det I gør - at I putter hende omkring kl 21, hvor hun så falder i søvn i løbet af få minutter, og faktisk sover rigtig godt :) Og kan hun f.eks. sove fra kl 21 til 7.30, så når hun at få 10.5 times søvn, og det vil måske være det hun har behov for... I hvet fald, så lyder hun til at trives og have masser af overskud til leg osv. i børnehaven :)
Lillebror er rigtig godt fremme motorisk. Han kravler allerede og er også begyndt at trække sig op ved tremmerne i sengen. Der er rigtig godt gang i ham, og det er super dejligt! Det er dog sådan, at børn som er motorisk fremmelige, ofte sover dårligt.. Det hænger sammen med, at han oplever verden meget stor, fordi han kan bevæge sig så meget rundt, som han kan - og på den måde får han rigtig mange stimuli, rigtig mange oplevelser, som skal bearbejdes, når han sover - og faktisk nok også en del oplevelser, som han måske ikke helt kan kapere, fordi han ikke er ældre end han er. Der er her naturligt forskel på, om man kravler og rejser sig ved tingene, når man er 6 måneder eller når man er 9 måneder...
Derudover har han naturligt også en stor motorisk uro i kroppen. Hans krop er i bevægelse både om dagen og om natten, han er hele tiden igang. Og det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro, slappe af og overgive sig til søvnen, ligesom det er svært at ligge stille, når han først sover. Det er altså helt naturligt, at der foregår en masse aktivitet, når han sover - det er helt normalt med den udvikling han går igennem, men det er naturligt også lidt hårdt for jer :)
Jeg tænker, at det er dette som er med til at forklare, hvorfor han har så svært ved at finde ro om aftenen og det godt kan tage en times tid og en ekstra amning, før han har så meget ro i kroppen, at han kan overgive sig helt til søvnen. Det er en god idé, hvis du kan hjælpe ham til fysisk ro i hans seng, så han lærer at sove i egen seng og forbinder den med stedet, hvor han sover. Prøv om du kan berolige ham og hjælpe ham ind i søvnen i egen seng - evt. koblet til din seng, så du stadig kan berolige ham med dine hænder, nærhed osv.
Nogle gange kan det hjælpe at putte ham å maven. SElvom han har det med at ville lægge sig op i kravlestilling med det samme, så vil mange børn, når de får lov til at tumle lidt omkring, godt kunne finde ro, hvis man lægger dem på maven og du så sidder og stryger ham ned over ryggen og blenumsen - stille, rolige, kærtegnende bevægelser, hvor han samtidig mærker varmen og tyngden fra dine hænder.
Nogle gange kan det hjælpe at bruge en sovepose - det kan være en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu hedder alle sammen. Det at blive puttet i en sådan pose, kan hjælpe motorisk meget urolige børn til at finde fysisk ro. Samtidig vil posen på sigt blive genkendelig og dermed tryg. Den forbereder ham på, at det nu er sovetid og dermed på, hvad der skal ske... Det kan dog godt være lidt for varmt med en sovepose endnu, selvom det er blevet lidt koldere i vejret, men i takt med at vi har det minde varmt, kan det være en overvejelse værd.. Den kan også bruges om dagen i barnevognen...
Og så er det naturligt også vigtigt at se på hans indtag af mad og væske i løbet af dagen, som du selv nævner og spørger ind til :) Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han tilbydes både skemad, vand af kop, mad i hånden at gumle på selv, og bryst dagen igennem... Det lyder meget fint med ca ¾ dl. skemad af gangen, du kan dog godt prøve at øge ham lidt - men det ikke så meget, at han afviser brystet før sine lure...
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05-05.30: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 som nu - og må gerne ammes af to omgange her
Sen aften 23.30: Ammes...
Som du kan se af denne plan, så tænker jeg altså, at det er amningen kl 02, som du skal trappe ud af nu, og det vil være rigtig godt, hvis amningen kl 04.30 og 06.30 bliver slået sammen til en enkelt amning omkring kl 05-05.30...
Når han så søger brystet om natten, så prøv om du kan berolige ham med stillingsskift, beroligende hænder osv. og uden at give ham brystet, så han med din nærhed hjælpes videre i søvnen. Hvis han tydeligt viser behov for brystet, så tag ham over til dig, læg dig med ham og giv ham så brystet - men kortvarigt. Lad ham die og finde roen, men derefter skal brystet lirkes ud af munden på ham og dine kærtegn, beroligende hænder skal stille og roligt tage mere og mere over. Det betyder, at du nu bevidst skal arbejde på at fjerne brystet og hjælpe ham med at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.
Det kan være en god idé, at du sover i en t-shirt eller lignende, så han ikke selv kan finde og søge brystet i søvne, men så det er dig, der styrer, hvornår brystet tilbydes. Og det er her også en god idé, hvis han kan sove i egen seng, så han ikke ligger helt tæt op af dig - jo tættere I ligger sammen, jo mere vil han naturligt søge brystet, fordi han kan dufte din mælk, og det er naturligt for ham at søge efter dette...
DA han går igennem en form for separationsfase allerede nu, er det dog helt naturligt, at han søger din tryghed og dermed brystet ekstra meget... Derfor er det naturligvis også helt okay, hvis du nogle gange vælger at putte dig med ham og netop med din nærhed og bare putte tæt, får ham videre i søvnen. På denne måde får han jo heller ikke brystet, men mærker, at du stadig er der :)
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine input igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat med begge dine dejlige børn!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske